معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی تهران با تاکید بر اینکه اعزام بازرس به پروژه‌ها به معنی این نیست که شان مهندسان ناظر و مجریان ذی‌صلاح رعایت نشود، گفت: وزارت راه و شهرسازی باید در صدور پروانه به مهندسان ناظر نظارت عالیه داشته باشد.

آغاز به کار بازرسان ساختمانی در کنار مجریان ذی‌صلاح و مهندسان ناظر

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، حسین احمدی امروز در مانور بازرسی سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه در مقررات ملی ساختمان بر روی اطمینان از ایمنی و بهداشت در جهت حمایت از مردم تاکید شده است، گفت: در جهت حمایت از محصول نهایی که همانا ساختمان با کیفیت است، باید بدون کم فروشی مردم را راضی نگه داشت، پس بنابراین مانور بازرسی سازمان نظام مهندسی ساختمان در همین راستا است.

وی با اشاره به اینکه در مانور بازرسی قرار نیست، جانشین ناظر و یا مجریان ذی‌صلاح شویم، اظهار داشت: شان ناظر و مجریان ذیصلاح ساختمان در کارگاه‌های ساختمان مشخص است، بنابراین بازرسان به عنوان مکمل ناظر و مجری ذیصلاح در کارگاه حضور خواهد یافت.

احمدی با اشاره به اینکه بازرسی از ساختمان‌ها نقش مؤثری در پیشگیری از حوادث و سوانح دارد، افزود: قطعا بازرسی‌ها دو جنبه دارد که به نکات فنی و ایمنی می‌پردازد، بنابراین بر اساس بند 5 ماده 2 قانون نظام مهندسی و بند 15 که جزو وظایف هیأت مدیره است، به مسئله مهم حسن انجام خدمات فنی و مهندسی تاکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: قطعا این بازرسی‌ها می‌تواند نسبت به برخی شکایات و تخلفات که مردم نسبت به برخی مهندسان در کارگاه‌ها دارند، کمک و این تخلفات را تا حدودی کاهش دهد.

معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به اینکه در 3 جنبه می‌توانیم بازرسی را انجام دهیم، گفت: وزارت راه و شهرسازی نسبت به صدور پروانه به مهندسان ناظر نظارت عالیه داشته باشد.

وی افزود: قطعا این برنامه‌ها می‌تواند موجب ارتقاء کیفی شرایط باشد و می‌تواند منشا تخلفات و کم‌فروشی‌ها در خدمات فنی و مهندسی را کاهش دهد.

به گفته وی، مهندسان باید نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت کنند و اگر با تخلفی در کارگاه ساختمانی مواجه شدیم، قطعا گزارش خواهد شد.

در این مانور تعدادی از بازرسان به برخی از نقاط مختلف شهر تهران که پرونده ساخت و ساز دارند، مراجعه کردند.

در این مانور نیما مهران‌نیا بازرس ژئوتکنیک در مورد مراجعه به پروژه ساختمانی قبل از تخریب گفت: اولین مرحله از ساخت ساختمان بازرسی ژئوتکنیک است که دیتاهای مربوط به زمین و خاک و مقاومت آن را در اختیار مهندس طراح قرار می‌دهد.

وی افزود: این اقدام باعث می‌شود تا ابعاد ساختمان و اینکه رفتار ساختمان در هنگام زلزله چگونه خواهد بود را به طراح ساختمان نشان می‌دهد.

مهران‌نیا گفت: اگر مطالعات ژئوتکنیک به درستی انجام نشود سازه ناپایدار خواهد بود، بنابراین هدف کار امروز با مراجعه به پروژه‌ای که قرار است تخریب شود، این است که قبل از تخریب ساختمان با استفاده از حفاری‌های ماشینی و دستی نمونه خاک از زمین دریافت و به آزمایشگاه ژئوتکنیک ارسال می‌شود، تا پارامترهای مقاومت خاک و یا نفوذپذیری خاک مشخص  شود.

وی با اشاره به اینکه این پارامترها جزء پارامترهای مهم برای طراحی ساختمان است،‌گفت: با ضربه‌هایی که به خاک زده می‌شود (آزمایش‌های برجا) مقاومت خاک اندازه‌گیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این آزمایش سال‌ها بود که برای ساختمان‌های بلندمرتبه انجام می‌شد، اما چند سالی است که برای حتی ساختمان‌های 4 طبقه نیز انجام می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.